Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Avdelningen Måsen

Vi är två grupper Måsen och Gladan som nu bildat ett gemensamt arbetslag, Planeten. Planeten består av 46 stycken 3-5-åringar. Vi delar in barnen i mindre grupper och arbetar projekterande utifrån barnens intressen. Just nu är barnen väldigt intresserade av de mindre djuren i naturen såsom sniglar, snäckor, spindlar m. m.

Barn har skapat en lerfigur Sopsamlarmonster skapat i lera Foto: Avdelning Gladan

Vi erbjuder olika mötesplatser för barnen i våra lärmiljöer med hjälp av lera, färg, naturmaterial, återbruksmaterial, bygg och konstruktion. Vi utforskar både analogt och digitalt. På Planeten finns materialet tillgängligt för barnen att själva ta fram och arbeta med. Detta för att barnen ska bli inspirerade att utforska och erövra i sin egen takt, utveckla sin nyfikenhet, sin lust och förmåga att leka, lära och skapa i olika material.

Vi lyssnar, diskuterar och reflekterar, alla är viktiga. Att i samspel med varandra utveckla sin identitet och trygghet i den och att våga lita på sin egen förmåga. Vi är rädda om varandra och våra miljöer inne, på gården, i skogen etc. Tillsammans med barnen skapar vi en mer empatisk miljö där alla hjälps åt och är delaktiga utifrån sina förutsättningar och blir medvetna om att vi har likheter och olikheter.

kontakt måsen

Senast uppdaterad: 8 november 2023