Vår förskola

Nytorps förskola ligger i direkt anslutning till skogen och med naturen inpå knuten tillbringar vi stora delar av dagen utomhus. På Nytorp har vi fem avdelningar, tre för de yngre barnen och två för de äldre.

Fasaden på förskolan. Fasaden på förskolan. Foto: Claudia Fried

Nytorps förskola erbjuder stora ytor för bygg- och konstruktion där bland annat tillfälle ges för matematiska utmaningar, lek och samspel. Vi har två stora ateljéer för skapande verksamhet samt två digitala torg där barnen får utmaningar i digital teknik. Förskolan ligger nära skog och natur och har en härlig gård vilket ger stora möjligheter för barnen att utforska naturvetenskap i sin närmijö.

I olika projekt fångar vi upp barnens intressen och skapar miljöer och situationer där barnen genom sin nyfikenhet upptäcker och utforskar sin omvärld.

Precis som i övriga förskolor i Haninge kommun arbetar vi mycket med högläsning och dialogisk högläsning för att främja barns språkutveckling.

Vi arbetar medvetet med vårt förhållningssätt gentemot barn och vårdnadshavare. Vi använder oss av metoden ICDP (International Child Development). Det ger oss verktyg att skapa goda relationer för att bygga upp ett förtroende hos de vi möter.

Följ oss gärna på Instagram, VästerhaningeNorraFörskolor

Tillsammans för en hållbar framtid!

Senast uppdaterad: 26 februari 2024