Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Vårt kök

På Nytorps förskola arbetar vi aktivt med kost och matglädje. Här nedan kan ni läsa lite kring allergier och specialkost och länk finns vidare till vår måltidsnyckel.

En salladstallrik. Foto: Liselott Tennfors

När ditt barn ska börja på vår förskola blir ni vårdnadshavare uppringda av pedagogerna. De vill då bland annat veta om ert barn har allergier eller specialkost så att vi redan från dag ett kan planera en näringsriktig måltid till ert barn. Vid specialkost fylls en blankett i och lämnas till ditt barn avdelning. Specialkost innebär till exempel fläskfri- eller vegetarisk kost. Vid matallergi fylls blanketten i och lämnas tillsammans med ett läkarintyg på barnets allergi.

I Haninge kommun finns en koststrateg som ger vår kock direktiv gällande barns kost.

Då det kan finnas barn med allergier på förskolan så är det inte tillåtet att ta med något ätbart till förskolan.

Måltidsnyckeln

Vidare om hur vi arbetar med kost på förskolan kan ni läsa om i vår måltidsnyckel.

Måltidsnyckeln

Matsedeln

Nytorps förskolas matsedel

Skolmaten tillhandahåller en kostnadsfri webbplats och app där du kan se matsedlar för de flesta skolors restauranger. Appen heter Skolmaten och kan laddas ner till iPhone och Androidtelefoner.

Senast uppdaterad: 2 juni 2023