Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Hälsonyckeln

I Västerhaninge Norra förskolor arbetar vi med Hälsonyckeln - nyckeln till framgång inom måltid. Maten ska vara god, näringsrik och lagad från grunden. Vårt mål och syfte är en hållbar utveckling samt att maten hamnar i barnens mage samt ge barnen en bra grund till rörelse och hälsa.

Grönsaker. Grönsaker. Foto: Antonio Trabucco

För en hållbar utveckling har vi valt att arbeta med några punkter kring måltiden.

• Matens klimatpåverkan
  • Val av livsmedel
  • Minska matavfall
  • Två vegetariska rätter per vecka

Livsmedelsverkets film om vårt arbete med Måltidsnyckeln.

Hälsonyckeln – vägen till ökad nyfikenhet på mat och hälsa

I Västerhaninge Norra förskolor har man tagit fram Hälsonyckeln, ett pedagogiskt verktyg för att stärka barns kunskaper och relation till kost och hälsa. Man ser god hälsa som ett vitt begrepp som innefattar både fysisk och psykisk hälsa, likväl som nyfikenhet på mat och för att främja en god hälsa tar vi sinnena till hjälp. Att våga smaka något nytt kan kännas som en utmaning, och då kan det vara till stor hjälp att få lära känna det på andra sätt.

Med en säsongsbetonad utgångspunkt får barnen lära känna grönsaker och smaker genom ”Månadens smakfärg”. Då väljer vi ut en färg, till exempel röd som får ingå i menyn på olika sätt. Till exempel får barnen se och smaka på olika röda matvaror. Barnen får också undersöka smakfärgen med alla sinnen. Genom att prova att odla, plantera och använda olika estetiska uttryckssätt såsom lera, teckna och måla i sitt undersökande får barnen också möjlighet att fördjupa sina kunskaper ytterligare kring en smakfärg. På så sätt får barnen sakta men säkert en relation till det nya. Och när grönsaken sedan ligger på tallriken är den mycket lättare att våga smaka på.

I Västerhaninge Norra förskolor arbetar man aktivt med att minska matsvinnet, både innan och efter att den når tallriken och detta ingår i Hälsonyckeln arbetet för en hållbar framtid.

Med hjälp av en hälsopedagog arbetar man för att främja barns relation till en hälsosam livsstil genom glädje och ökad rörelse i deras vardag på förskolan. Syftet är att inspirera till att öka fysisk aktivitet hos barnen och därigenom sprida information om vikten av daglig rörelse och skapa ringar på vattnet till ännu mer rörelse.

Senast uppdaterad: 10 november 2023